Sunday, November 11, 2012

FRAGMEN 22: GERAK GEMPAR



Photo credit: awdalnation.com
Majlis Pertahanan Negara, JPM, Putrajaya

AHLI-AHLI Majlis Pertahanan Negara kini sudah makan tengahari di bilik rehat. Mereka masih lagi berkampung di kompleks Majlis Pertahanan Negara untuk menangani krisis rampasan kapal Lancang Kuning kepunyaan Petromal Malaysia di lautan Somalia.
Ada di antara ahli-ahli majlis duduk tersandar sambil bersembang. Ada di antara mereka sedang menyuap betik sebagai pembasuh mulut. Tidak kurang juga yang sedang menghubungi pejabat masing-masing dengan fonsel atau 1Pad masing-masing.
‘Assalamualaikum. Minta perhatian. Minta perhatian,’ kedengaran pengumuman dari alat siaraya.
‘Tan Sri KSN meminta tuan-tuan ke Bilik Gerakan. Saya ulangi… Tan Sri KSN meminta tuan-tuan ke Bilik Gerakan sekarang! Ada berita tergempar! Ada berita tergempar!’
Masing-masing bercakap sesama sendiri sebelum bergegas memasuki dewan. Di kerusi hadapan, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ramlee Awang Murshid sudah menanti. Sambil menuju ke tempat duduk masing-masing, pandangan mereka semua tertumpu ke arah skrin yang perlahan-lahan bergerak turun dari celah siling. Semakin lampu disuramkan, degupan jantung di dada masing-masing semakin melaju. Tertanya-tanya kerana tidak tahu apakah yang bakal ditayangkan sebentar lagi.
            “Assalamualaikum,” ucap Tan Sri KSN. ‘Ini maklumat terkini. Secara langsung. Akhirnya pihak lanun beritahu kita mereka hendak katakan sesuatu. Mari kita tengok sama-sama…”
Imej dari atas dek Lancang Kuning kini terpancar di skrin. Kelihatan dua orang lanun berwajah bengis sedang berdiri berpeluk tubuh di kiri dan kanan sebuah kerusi yang kosong. Imej kamera beralih ke sisi untuk merakam imej seorang lelaki yang melangkah dengan wajah angkuh lalu duduk di kerusi itu.
            “Wah. Dia nak buat video conference macam al-Qaeda pulak!” komen Setiausaha Keselamatan Kementerian Luar Negeri.
            “Lanun sekarang dah canggih,” celah Setiausaha Keselamatan Kementerian Kewangan pula.
            “Nampaknya mereka tiru teknik perang psikologi al-Qaeda,” sampuk Tan Sri KSN. “Mungkin ada pihak yang ajar mereka guna teknik yang macam tu.” 
Masing-masing mengangguk mengiyakan pandangan Tan Sri Ramlee Awang Murshid itu. Bad Holac bukan calang-calang kumpulan lanun. Gerakan mereka nampaknya tersusun. Mereka merompak dengan taktik yang kemas. Mereka gempar dan kemudiannya gempur sebelum menawan.
Pandangan mereka terus tertumpu ke skrin melihat Wehliye Amare duduk tersandar ke kerusi dengan wajah seriusnya.
“Salam sejahtera kepada dunia,” seru Ketua Lanun itu dengan wajah yang bengis. Bibirnya tercebir dan matanya dibeliakkan apabila kamera memfokus shot close-up wajahnya. Kemudian, kamera mengundur dan memaparkan Wehliye bersama dua orang pengawalnya. Beberapa orang pengawal yang lain turut berdiri sebaris di belakangnya.
Benar seperti andaian awal Tan Sri KSN. Jelas sekali, kumpulan Bad Holac adalah lanun canggih yang menggunakan teknologi untuk menarik perhatian. Mereka menggunakan medium elektronik untuk mempermain emosi penontonnya.  
“Salam sejahtera kepada semua pengamal media yang sedang melihat sidang akhbar ini dari seluruh pelosok dunia. Saya berada di atas kapal Lancang Kuning kepunyaan Syarikat Petromal dari Malaysia.
Sudah 48 jam saya tawan kapal yang bawa minyak bernilai US50 juta ini. Saya tahu dunia ingin tahu berapa banyak yang saya mahu. Berapa banyak yang saya mahu? Sebenarnya saya pun tak tahu… he, he!”
“Ceh! Apa ni? Dia nak permainkan kita!” kata Datuk Amsyairi Ismail, Ketua Pengarah Operasi Khas ATM. “Cepatlah bagi tahu! Jangan menyusahkan orang!”
Ahli-ahli Majlis Pertahanan Negara terpaku memandang skrin. Wajahnya yang serius pada mulanya boleh berubah riang. Tidak percaya Wehliye Amare melengah-lengahkan pula permintaan wang tebusan. Biasanya lanun Somalia akan segera meminta sejumlah wang dengan segera kerana tahu, proses menyediakannya juga memakan masa.
“Pihak Petromal jangan bimbang,” ujar Wehliye dengan wajah yang besahaja. “Saya akan beritahu berapakah jumlah yang saya mahu pada hari esok. Jangan risau. Jumlahnya tak sebanyak yang anda sangkakan.
Anda semua boleh siarkan kenyataan saya ini. Saya nak tengok muka saya terpapar di seluruh dunia. Sekian!”
Dengan kata-kata itu, siaran media itu ditamatkan dan skrin pun terpadam. Meninggalkan Ahli-ahli Majlis Pertahanan Negara dalam keadaan yang terpinga-pinga kerana belum memperoleh klu untuk bertindak.
“Nampaknya, kita berdepan dengan sekumpulan lanun yang bukan sembarangan.” Begitulah reaksi Tan Sri KSN.
“Sepatutnya, kitalah yang cuba lengah-lengahkan masa. Tapi mereka pulak yang cuba bermain tarik tali. Apa hal?” kata Datuk Badruldin Zakaria, Ketua Pengarah Cawangan Khas.      
“Mereka releks aje. Macam menunggu sesuatu. Soalnya, apa yang mereka tunggu? Siapa yang mereka nantikan? Mereka nak bermain teka-teki dengan kita!” kata Datuk Amsyairi Ismail
“Mana Tuan Aziz? Mungkin dia boleh bagi input. Pagi tadi, dia ada. Tapi, bila makan tadi, dia dah tak ada. Dia ke mana? ” ujar Datuk Badruldin seraya memandang ke sekeliling.
“Dia ada urusan.” Ringkas sahaja jawapan Tan Sri KSN.
Masing-masing malas bertanya lanjut. Fikiran mereka masih tertumpu pada percaturan yang ditimbulkan Wehliye.

Kapal Lancang Kuning, Lautan Somalia

WEHLIYE mengangkat punggungnya lalu meninggalkan kawasan dek kapal yang dijadikan set sidang media. Wayar yang berselirat di lantai dikuis sahaja dengan kakinya ketika melangkah. Membiarkan jurukamera tertunduk-tunduk mengemas kawasan itu. Beberapa orang pengawalnya bergegas mengekori.
Seketika melangkah, dia berhenti. Kemudian menoleh ke pintu kamar Datuk Rauzah. Daun pintu dihampiri. Tanpa mengetuk, dia menguak pintu itu. Datuk Rauzah tampak terkejut dengan kehadiran yang tidak diundang itu. Lantas dia berdiri. Wajahnya masam mencuka. Mempamerkan rasa benci terhadap lelaki itu. Tidak rela Lancang Kuning ditawan lebih lama.
“Helo, puan okey ke?” sapa Wehliye.
“Kenapa awak tak sebut berapa yang awak mahu?” tengking Datuk Rauzah. Sidang media Wehliye telah ditonton dari komputernya.
“Relakslah puan. Saya belum dapat ilham berapa saya nak mintak dari syarikat puan. Tunggulah esok,” jawab Wehliye seraya tersengih-sengih.
“Kenapa lambat sangat? Sebutkan berapa yang awak mahu. Kami akan bayar. Kami berniaga. Tiap saat penting buat kami. Awak jangan buang masa kami!”
Wehliye tertawa tanpa suara. Para pengawalnya turut tergelak-gelak. Membuatkan Datuk Rauzah semakin meluat.
“Okey, kalau kau tak ada apa-apa nak cakap… keluar sahaja dari bilik aku ni! Keluar!” pekik Datuk Rauzah seraya menuding jari ke arah pintu.
Wehliye tertawa besar mendengar arahan Datuk Rauzah itu. Sesuatu telah menarik perhatian Wehliye bila dia menghampiri ke meja tulis Datuk Rauzah. Di sisi komputer itu terdapat sebuah bingkai foto dirinya bersama suami, Datuk Fazli dan anaknya Azlena.
Menyedari apa yang dipandang Wehliye, wajah Datuk Rauzah terus berubah. Dia dapat mengagak niat jahat Wehliye. Benar. Wehliye mencapai bingkai foto itu. Darah Datuk Rauzah menyirap bila Wehliye menyentuh barangan peribadinya.
“Letak balik foto tu…” Suara Datuk Rauzah sedikit bergetar. Meskipun apa yang disentuh Wehliye hanya sekeping bingkai foto dia dan keluarganya, wanita itu beremosi seolah-olah Wehliye sudah mengganggu privasinya.
“Letak balik!” pekik Datuk Rauzah seraya merampas bingkai foto itu dari tangan Wehliye.
Wehliye hanya membiarkan Datuk Rauzah meletakkan foto itu ke dalam laci. Dia berdiri membatu di situ. Seketika kemudian dia menoleh dan tersenyum.
“Jangan risau, puan. Kalau saya lambat mintak wang tebusan, saya juga harus menjaga kapal ini. Masa saya pun terikat di sini. Kerana itu, puan akan selamat di bawah jagaan saya. Kami hanya mahu duit. Kami tak mahu bunuh orang. Berdosa!”
Dengan kata-kata itu, dia melangkah keluar dari kamar itu diikuti dengan para pengawalnya. Jabril atau Jefri Zain turut mengekori Wehliye. Datuk Rauzah tidak sedar akan kehadiran Jeffri Zain, orang amat dikenalinya itu.

WEHLIYE baharu sahaja menaiki helikopter menuju ke daratan bila dia menerima panggilan. Wajahnya berubah murung sebaik sahaja terpandang nombor yang tertera di skrin fonselnya. Ada raut kebimbangan terlukis di rautnya. Mengapa? Mengapa ketua lanun yang paling ganas di perairan Somalia ini berubah watak? Mengapa dia bertukar jadi orang yang gusar pula?
            “Helo…” ucapnya perlahan.
            “Bagus. Aku tahu kau bijak bila ambil keputusan untuk ikut arahan aku!”
            “Aku dah ikut arahan kau. Sekarang lepaskan isteri dan anak aku!” kata Wehliye.
            “Aku akan lepaskan bila segala-galanya beres!”
            “Bila boleh selesai? Kalau kau mahu, hari ini juga aku boleh selesaikan. Cakap aje apa lagi yang kau mahu. Aku boleh bunuh semua anak kapal Lancang Kuning. Aku boleh bawa wanita itu kepada kau. Aku boleh sahaja bakar kapal minyak itu. Tapi kau kena lepaskan keluarga aku!”
            Bertubi-tubi Wehliye bertutur sambil menyelitkan perasaan bimbang ke atas keselamatan anak dan isterinya, Asiya. Dia mahu mereka dibebaskan walaupun dia tahu tidak semudah itu mereka akan dilepaskan.
            “Kau kena tunggu…”
“Sampai bila?” desak Wehliye.
“Kau biasa menculik dan minta pampasan… kau pun biasa mempermainkan mangsa dengan masa supaya semua pihak akur dengan permintaan kau. Sekarang, bila kau pula yang jadi mangsa, ikut aje perintah aku dengan patuh!”
“Arghhhh…”  pekik Wehliye seraya membaling fonselnya ke dinding helikopter.
Seorang petugasnya sempat mengelak daripada terkena balingan itu. Sempat dia melihat fonsel itu berkecai. Wehliye sudah tidak peduli lagi. Dia melangkah ke pintu helikopter dan terus duduk berjuntai kaki. Pandangannya menerawang jauh ke lautan luas dan juga jauh ke dalam memorinya.

Bersambung Ahad hadapan, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment