Sunday, August 25, 2013

FRAGMEN 47: GERAK GEMPAR



Photo credit: examiner.com

Kem Operasi Gruesome Group, Hermoza Ciudad, Ganezuela

‘DUMMMM!’
Bunyi pintu besi gelongsor yang terkatup menyedarkan Fariz. Matanya terbuka. Ingatannya segera terfokus kepada keadaan dan situasinya. Dengan spontan dia ingat kembali di mana dia berada. Telinganya terpasang. Dalam keadaan terbaring, tendengar bunyi langkah seseorang menghampirinya.
“Engkau, hidup lagi. Ingatkan dah mati!” Kedengaran seseorang bergumam.
Mata Fariz terbuka luas. Dia kenal suara itu. Dan dia tidak senang dengan komen itu. Lalu dia membalikkan tubuhnya. Lantas terpandang Jeffri yang duduk terlunjur berhampiran dengan pintu.
Tangan lelaki itu terikat ke belakang. Kakinya terhala ke wajah Fariz. Membuatkan dia sedikit tidak senang. Neneknya kata, tidak molek menjulurkan kaki ke muka orang. Itu kelakuan orang kurang ajar.
“Saya ingat, abang dah terlepas. Rupa-rupanya… jadi tawanan macam saya jugak!” bidas Fariz pula seraya tersenyum sinis.
 “Aku datang balik sebab nak selamatkan engkau, Farid!”
“Fariz… nama saya Fariz…” Fariz membetulkan sebutan namanya.
“Apa-apalah… Farid ke, Fahrin ke, Fariz ke… yang penting aku kasihankan budak macam engkau!”
“Nak selamatkan saya, dengan tangan terikat?” perli Fariz.
Jeffri merenung Fariz lalu tercebir. “Dah berpuluh kali aku jadi tawanan. Berpuluh kali juga satu badan aku terikat… dibalut dengan kain… diselubung dengan  guni…
tertiarap… terendam dalam air… tergantung macam kelawar… apa yang aku tak pernah rasa? Tapi setiap kali aku kena tawan, setiap kali juga aku akan terlepas.”
“Insya-ALLAH terlepas… tak baik abang bercakap tanpa lapik insya-ALLAH!” Sekali lagi Fariz memperbetul kata-kata Jeffri.
“Yang engkau nak ajak aku bertekak ni, apahal?” sergah Jeffri.
Dari kedudukan terbaring, Fariz bangkit dan duduk berlunjur. Tubuhnya dihempuk hingga tersandar ke tembok. Ada sesuatu yang mesti ditunjukkannya kepada ejen senior itu. Dalam keadaan terikat dan terkurung ini, dia mesti lakukan sesuatu dengan segera. Tindakan biar kemas, pantas dan jitu.
“Salah ke saya perbetulkan cakap-cakap abang?” soal Fariz dengan wajah berang.
Matanya terjeling ke siling di sudut bilik. Jeffri mengekori jelingan mata Fariz. Lalu terpandang kamera CCTV di situ. Namun pandangannya teralih kembali ke wajah Fariz yang tampak garang.
“Ek, eleh budak ni. Engkau nak ajak bergaduh ke? Ada berani?” gertak Jeffri.
“Siapa takut? Ada ke saya cakap yang saya takut?”
Dengan kata-kata itu, Fariz melompat dan berdiri. Dia mula melangkah menghampiri Jeffri.
“Aku tak cabar. Tapi kalau orang bagi aku buah, aku sambut!” ujar Jeffri.
Dengan kata-kata itu Jeffri turut melompat dan berdiri. Kedua-duanya kini bergerak dalam satu bulatan. Masing-masing menanti salah seorang menyerang dahulu kerana dalam pertempuran kombat, seseorang yang menyerap serangan lebih mudah menelah kemahiran musuhnya sebelum bertindak menyerang balas.
“Tangan kita sama-sama terikat ke belakang…” kata Jeffri.
“Hmm… macam ayam sabung!” jawab Fariz.
“Betul. Sebab itu kita tengok, kaki siapa yang lebih kuat menendang!”
“Menerajang…” tingkah Fariz.
“Melibas…” jawab Jeffri, tidak mahu kalah.

DARI bilik kawalan kem, seorang petugas nampak apa yang bakal terjadi di bilik lokap melalui skrin televisyen CCTV. Dia segera menggamit rakan-rakannya untuk menonton perlawanan percuma yang pasti menghiburkan. Masing-masing berkerumun dan tertawa seronok menanti episod yang bakal berlangsung.

JEFFRI melompat dan mengangkat kaki kanannya. Tinggi dan lurus seperti seorang pemain takraw. Fariz beranjak sedikit ke belakang. Cukup sekadar mengelak kaki itu menghempuk kepalanya. Namun, dia juga melompat dan memutar tubuhnya. Membuat back-kick.
Pada kesempatan itu, Jeffri membongkok dan bergerak ke bawah Fariz. Cukup untuk menampan perut Fariz yang mendarat betul-betul di atas kepalanya. Dengan lonjakan yang kuat, tubuh Fariz terlambung dan terhumban ke lantai. Fariz jatuh terguling. Dia terbatuk-batuk.
“Bukan ke, dah kena…” Jeffri memperli.
Fariz tersenyum sendirian. Dia belum mahu tunjuk kalah. Lelaki senior di hadapannya ini memang penuh pengalaman. Yang berusia lebih tenang. Mereka lebih berhati-hati sebelum bertindak kerana gerakan yang tersasar itu akan membazir tenaga. Dengan ketenangan, ketepatan dalam bertindak akan terhasil.
Yang muda pula biasa tersasar dan tersilap langkah. Namun, kemudaan juga dibekalkan dengan tenaga dan ketangkasan. Justeru itu, kesilapan serangan  itu bisa ditutup dengan perulangan tindakan kerana yang muda biasanya lambat lelah.
Setelah melihat Jeffri hanya mengacah dengan mengangkat kakinya, kini Fariz pula ingin menyerang. Pengalamannya dengan sukan parkour mesti dia gunakan. Perlahan-lahan dia bergerak menghampiri mangkuk tandas di bilik itu. Lalu memanjat tubir mangkuk itu untuk mendapat sedikit ketinggian. Dia merendahkan tubuhnya dan mencangkung.
“Woi! Engkau nak berak ke? Kalau nak berak, boleh kita berhenti sekejap!” perli Jeffri.
Fariz hanya tersenyum di dalam hatinya mendengar cecehan Jeffri. Kedudukan begitu hanyalah untuk mendapat lompatan yang maksima. Dengan sekali henjutan, dia menujah kakinya ke tembok. Menggunakan kepalanya untuk menghentam Jeffri. Lelaki itu hanya mengiring dan membiarkan Fariz tersasar dan jatuh terjerembab.
“Ini gusti ke apa ni? Hah?” tanya Jeffri.
Dengan segera dia menghampiri tubuh itu dan menendang perut Fariz. Sekali, dua kali, tiga kali, Jeffri menendang Fariz. Dengan kedudukan tanagnnya di belakang, Fariz tidak dapat menghalang. Dia hanya menerima sepakan itu sambil mengaduh kesakitan.
“Aku… kalau mula memukul orang… selagi tak pengsan, tak luka, memang tak sah!” kata Jeffri.
Dengan kata-kata itu, Jeffri menghentak kedua-dua tumit kasutnya. Dari hujung kakinya muncul dua besi tajam berupa pisau yang berkilat! Itulah senjata rahsia yang hanya akan digunakan pada saat-saat genting!

PARA petugas yang menonton dari skrin TV di bilik kawalan nyata terkejut dengan apa yang mereka lihat. Mereka tidak menyangka Jeffri ada senjata dari kasutnya. Namun hanya seketika sahaja mereka kaget. Pada saat berikutnya mereka kesemuanya tertawa dan bertepuk tangan. Menanti tayangan percuma yang menjanjikan percikan darah sebagai hiasannya.

Bersambung Ahad hadapan, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment