Sunday, March 31, 2013

FRAGMEN 34: GERAK GEMPAR


Photo credit: wickedtheory.blogspot

“DATUK RAUZAH…”


Perintah Jeffri dengan menguis muncung rifelnya. Menyuruh Ketua Pengarah Operasi Petromal itu turun dari jeep. Dengan wajah masam mencuka, Datuk Rauzah membuka pintu kenderaan. Jejarinya tampak  menggeletar. Bukan kerana gentar, tetapi kerana geram.

“Semua okey, Jabril?” tanya Abdool, salah seorang anggota Bad Holac yang tiba.

“Okey. Semuanya okey, Abdool!”

Fariz dan Normala memandang Datuk Rauzah dibawa pergi oleh lanun-lanun itu. Melihat helikopter itu mengambang dan teroleng-oleng di udara sebelum berlalu meninggalkan mereka.

“Jabril… Jabril, konon… huh! Pembelot! Pengkhianat!” gumam Fariz dengan hati yang jengkel.

Normala yang hanya terdiam sejak tadi terus meludah ke tanah!


Bilik Operasi Rahsia BISIK, Banda Merca, Baraawe


PERHUBUNGAN terputus bila Cenderawasih musnah. Beberapa kali Suren cuba mendapatkan imej walaupun dia tahu usahanya sia-sia. Dia cuba mendapatkan imej dari Mysat-4, satelit Malaysia yang berada di angkasa pula. Apa yang terpapar mengejutkannya.

“Tuan…”

Seruannya menarik perhatian Tuan Aziz untuk memandang komputer. Mereka berdua tampak imej empat manusia sedang bergerak ke helikopter yang menanti. Bila helikopter berangkat ke udara, Tuan Aziz nampak jeep yang dipandu Normala menjauhinya

“Apa yang dah terjadi?” Tuan Aziz tertanya-tanya. Lantas dia cuba menghubungi Jeffri. Namun, panggilannya tidak berjawab.

“Tuan!” panggil Suren seraya menghulurkan fonselnya kepada Tuan Aziz.

Ketua Pengarah BISIK  mengambil fonsel.

“Bos! Jeffri belot!” kedengaran suara termengah-mengah Fariz.”

            Dahinya bergaris berkerut seribu setelah Fariz menceritakan segala-galanya. Sama sekali tidak menyangka apa yang didengarinya. Peluh dingin terasa merembes ke tengkuk Tuan Aziz. Setelah mengeluh dalam, dia menghubungi Perdana Menteri.


Majlis Pertahanan Negara, Putrajaya


KESEMUA mereka yang hadir kelihatan gusar dengan apa yang terjadi. Sebaik sahaja imej yang dipancar Cenderawasih hilang dari pandangan, mereka mendapat maklumat dari KD Haruan, Cenderawasih telah musnah!

Imej dari Bilik Operasi Rahsia BISIK di Banda Merca, Somalia mula terpancar. Wajah Tuan Aziz, Ketua Pengarah BISIK kini terpapar dengan wajah yang sugul. Ahli-ahli Majlis Pertahanan Negara kini menatap imej rakan mereka itu dengan rasa empati.

“Aziz…” kata PM, perlahan.

“Ops Sambar… gagal!” jawab Tuan Aziz seraya meneguk liur.

“Saya tak boleh terima jawapan itu,” ujar PM. “Ops Sambar belum gagal. Kita mesti selamatkan Datuk Rauzah.”

Tuan Aziz tidak menjawab. Dia hanya menunduk. Lain-lain Ahli Majlis Mesyuarat hanya memerhati skrin. Sama-sama berempati dengan perasaan Tuan Aziz yang kini berada di negara benua Afrika itu. Perhubungan diputuskan. PM mengalih pandangannya ke seluruh Ahli Majlis Mesyuarat.

“Saya tahu, tugas kita semakin sukar…” kata PM seraya memandang wajah-wajah ahli-ahli majlis seorang demi seorang. “…di sepanjang sejarah Malaysia,  kita tidak pernah gagal dalam apa jua ancaman musuh. Kita telah berjaya menentang komunis… menamatkan konfrontasi dengan Indonesia… menumpaskan penceroboh dari Sulu.

Ops Sambar lebih mudah… lebih ringkas. Justeru itu, ia tidak boleh gagal. Andainya kita gagal, kita tidak sehebat dan seberani para pemimpin sebelum kita. Kita mesti ubah pelan, tambah masa, tambah tenaga agar Ops Sambar berjaya seperti yang dirancang. Undur dalam berjuang adalah pantang datuk nenek moyang kita!" kata PM penuh bersemangat.

Seluruh Ahli Majlis Mesyuarat mengangguk setuju. Mereka bersedia untuk terus berkampung di Dewan Operasi Majlis Pertahanan Negara.  Demi maruah negara tercinta, mereka akan mencurah fikiran andainya ia memakan hari, minggu atau bulan-bulan seterusnya. Malah, jika perlu, mereka akan turut turun ke medan menyertai rakan mereka, Tuan Aziz Tuan Ghani.


Bilik Operasi Rahsia BISIK, Banda Merca, Baraawe


TUAN AZIZ dan Suren kelihatan bergegas keluar dari rumah yang dijadikan bilik operasi rahsia BISIK. Seketika sahaja jeep yang dipandu Normala tiba. Mereka segera menaikinya. Tidak menunggu jeep Normala berhenti.

Kenderaan mengaum laju. Meninggalkan pusaran debu hasil dari geseran tayar kenderaan itu di permukaan jalan. Setelah jeep menjauh, satu letupan berlaku di rumah tinggalan BISIK. Api menjulang dan asap berkepul-kepul memanjat ke langit. Memadam bukti kehadiran mereka.

 Pejabat Presiden Ganezuela

 ALBERTO Chimo duduk tersandar. Jejarinya bersilang dengan kedua-dua jari telunjuknya mencecah bibirnya. Dia merenung Abram William, Ketua Pengarah Operasi Extron, syarikat carigali minyak dari Amerika itu. Kemudian pandangannya teralih kepada Quando Jabuti, Menteri Petroliam negaranya.

            Pembentangan hujah Abram sebentar tadi memang ada benarnya. Peristiwa penculikan Datuk Rauzah, Pengarah Projek Petromal dari Malaysia itu membantutkan usahasama di antara Ganezuela Oil Company atau GOC dengan Petromal.

            Masa adalah faktor penting dalam perniagaan. Ganezuela yang miskin sudah tidak boleh menunggu lama untuk menikmati hasil bumi yang baru ditemuinya. Emas hitam akan menentukan jatuh bangun negaranya.

Selagi belum ada perjanjian hitam-putih yang termeterai, GOC boleh sahaja mengadakan perjanjian dengan syarikat Amerika itu. GOC belum terikat dengan Petromal, meskipun syarikat itu adalah bakal rakan kongsi yang baik. Tambahan pula, Extron adalah pembida yang kedua layak membuat kerjasama itu.

            “Mr. Abram… apa yang tuan katakan itu ada benarnya.”

            Alberto Chimo bangun dan bersalaman dengan Abram William. Tangan kedua-duanya tergenggam erat.

            “Beri saya masa. Seminggu. Andainya tiada perkembangan, kita boleh berjumpa dan berbincang sesuatu yang lebih konkrit.”

            “Terima kasih, Tuan Presiden… terima kasih,” jawab Abram William dengan ceria.

            Quando Jabuti hanya bersalam dengan Abram William sebagai isyarat. Hatinya mengkal. Dia lebih gemar mengadakan kerjasama dengan Petromal, bukannya Extron. Namun, apabila Tuan Presidennya telah berkata begitu, dia tahu Extronlah yang akan sah menjadi rakan kongsi GOC.

            “Quando…” sapa Alberto sebaik sahaja Abram berlalu.

            “Mengapa Tuan Presiden begitu mudah mengalih perhatian kepada Extron?” Quando mengambil kesempatan untuk meluahkan apa yang terbuku di hatinya.

“Bukankah Petromal yang memulakan segala-galanya? Bukankah mereka yang menemui minyak di kawasan hutan kita setelah Extron sendiri tidak mahu melibatkan diri secara total dengan kita?

Mereka kata tidak banyak minyak di bumi Ganezuela. Pengeluarannya tidak ekonomik kerana kos yang begitu tinggi. Lalu mereka hanya bersedia ambil bahagian dalam carigali seandainya terdapat bukti-bukti yang kukuh terdapat telaga minyak di bumi kita.

Mereka hanya mahu menuai hasil, berbanding dengan Petromal yang lebih ikhlas menjalankan penyelidikan dan carigali. Apakah Tuan Presiden lupa dengan jasa Petromal?”

“Apa yang awak kata itu betul, Quando…” jawab Albert dengan tenang untuk memujuk menterinya. “Tapi kita perlu segera. Kita perlu cepat melakukan carigali demi mengubah masa depan kita.”

“Masa depan kita, atau masa depan politik Tuan Presiden?” bidas Quando.

“Kita mesti realistik, Quando…”

“Masa depan kita atau masa depan politik?” desak Quando.

“Ya! Demi masa depan politik saya.!Dan masa depan parti politik awak juga! Kalau itulah yang awak mahu dengar, maka itulah jawapan saya!” bentak Alberto. Urat lehernya timbul bila dia separuh menjerit kerana mempertahankan pendirannya.

Bersambung Ahad hadapan, insya-ALLAH...

No comments:

Post a Comment